Tips om een burn-out te vermijden

Burn-out is een combinatie van professionele uitputting en desillusie met andere mensen, de organisatie of de carrière, op lange termijn.

Symptomen van burn-out zijn onder meer weinig energie, verlies van interesse in het werk en prikkelbaarheid ten opzichte van collega’s of teamleden. Als zodanig kan het lage productiviteit, hoog ziekteverzuim, lage creativiteit en zelfs gezondheidsproblemen veroorzaken.

Het is duidelijk dat de gevolgen van een burn-out ernstig kunnen zijn. Jouw productiviteit kan dramatisch dalen, en dit heeft niet alleen gevolgen voor jouw carrière, maar ook voor jouw team en organisatie. Ook je creativiteit wordt aangetast, waardoor je minder snel kansen ziet (en niet de interesse of zin hebt om er iets mee te doen), en je kunt excuses vinden om werk te missen of ziektedagen op te nemen.

Een burn-out kan ook doorwerken in je persoonlijke leven, met negatieve gevolgen voor je welzijn en je relaties met vrienden en familie.

Lees hieronder verder voor een aantal burn-out preventie tips.

Neem het heft in handen

Je kunt een burn-out voorkomen of overwinnen door manieren te vinden om meer autonomie in je rol te creëren. Probeer met je baas te praten om te zien of hij bereid is je meer controle te geven over je taken, projecten of deadlines.

Je zult ook meer controle over jouw werk hebben als je jouw tijd effectief beheert. Leer prioriteringstechnieken en gebruik to-do Lijsten of een actieprogramma om jouw dag onder controle te krijgen. Koppel deze vervolgens aan dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse persoonlijke doelen.

Help anderen

Een snelle en gemakkelijke manier om betekenis te geven aan je carrière is door aan anderen te geven of hen op kleine manieren te helpen.

Als je dit doet, voel je je goed. Zelfs de kleinste daad van vriendelijkheid kan je nieuwe energie geven en je helpen betekenis te vinden in je werk.

Regelmatig bewegen

Lichaamsbeweging kan ook helpen om stress te verlichten en een gevoel van welzijn te creëren. Je zult ook meer energie en productiviteit ervaren als je regelmatig beweegt. Bovendien zal regelmatige lichaamsbeweging je helpen een goede nachtrust te krijgen.

Zorg voor meer beweging door vroeger op te staan, of zelfs door tijdens de lunch te bewegen. Je kunt ook gemotiveerder zijn om te bewegen door samen te werken met collega’s of door een fitnessuitdaging op kantoor te organiseren.

Lees ook: Wat maakt Nike het beste merk ooit?

Reageren is niet mogelijk