Wat maakt Nike het beste merk ooit?

De wereld verandert en verandert voortdurend, maar sommige topmerken lijken hun leidende positie in hun industrie tot op de dag van vandaag te behouden. Zoals Nike, sinds de oprichting in 1971 in de VS, is de Nike Dunk High Black White nog steeds een van ’s werelds meest waardevolle merk, ondanks de zware crises.

Laten we eens praten over hoe Nike zijn merkwaarde vandaag de dag opbouwt.

Merk associatie

De kern van het opbouwen van de merkwaarde voor Nike brand equity is merkassociatie. Kern associaties voor Nike zijn: innovatieve technologie, hoge kwaliteit/stijlvolle producten, plezier en viering van sport, maximale prestaties, zelf-empowerment en inspirerend, lokaal en regionaal betrokken, en wereldwijd verantwoordelijk. Wat moet worden vermeld is dat Nike zijn merk associeert met beroemde atletische beroemdheden die een vergelijkbare persoonlijkheid hebben als het merk; ze zijn presteerders, winnaars, vastberaden, en prestatiegericht, niet-traditioneel. Nike maakt gebruik van de verafgode opvatting van de Amerikanen over hun atletische helden, vooral de jeugd, het belangrijkste doelwit van Nike. Het beroemdste voorbeeld van merkassociatie ooit was de samenwerking tussen Nike en Jordan, de associatie die Nike personifieerde als een superieur, presteerder, succesvol en verbazingwekkend toppresteerend merk.

Merkbekendheid

Sponsoring, reclame en experience focused retailing zijn drie levendige kanalen die Nike heeft toegepast om zijn merkimago en naamsbekendheid te vergroten. Van deze strategieën kan de steun van atleten worden beschouwd als het meest significante succes van het merk Nike. Nike heeft miljoenen dollars geïnvesteerd om hun merknaam te associëren met gemakkelijk herkenbare atleten met als doel het merkimago op te bouwen.

Waargenomen kwaliteit

Daarnaast is een van de belangrijkste bronnen van Nike brand equity de hoge waargenomen kwaliteit van het merk, niet alleen onder atleten, maar ook tussen het publiek. Hoewel het grootste deel van Nike’s markt het publiek was dat hun schoenen gewoon gebruikte om rond te lopen, toch was Nike toegewijd om hun schoenen te ontwerpen volgens de hoge normen van de professionele competitie. Ze luisterden naar atleten en ontwierpen schoenen die voldoen aan hun behoefte aan hoge prestaties en duurzaamheid. Het zien van een winnende atleet die Nike schoenen droeg in een professionele competitie, bevestigde de kwaliteitsperceptie in de hoofden van de klanten over het Nike merk. Bovendien volgden ze niet de trends van andere schoenmakers zoals Rebook, die kledingstukken gebruikten bij de fabricage van hun schoenen in plaats van leer, omdat het modieuzer is, hoewel het minder duurzaam is. Nike deed dit niet en bleef leer gebruiken, waarmee ze hun toewijding aan kwaliteit waarmaakten.

Lees ook: Welke voordelen brengt loodgieten met zich mee?

Reageren is niet mogelijk