Waarom maandelijks geven goed is voor donateurs

Lifetime value is de belangrijkste maatstaf voor de fondsenwerving van jouw organisatie. De krachtigste manier om lifetime value te stimuleren is om donateurs langer in de buurt te houden. De beste manier om donateurs langer in de buurt te houden is om hen gelukkig te maken en aan hun behoeften te laten voldoen. En een van de beste manieren om dit te doen is door het hebben van een geweldig maandelijks donatieprogramma. Daarom is het hebben van een geweldig maandelijks donatieprogramma een van de belangrijkste strategieën voor jouw organisatie om geld in te zamelen.

En toch zijn maandaanbiedingsprogramma’s niet zo gewoon, toegankelijk of goed gedaan als ze zouden moeten zijn. Wil jij bijvoorbeeld je abonnement op Greenpeace opzeggen? Hopelijk helpt deze post je om de waarde van een maandelijks donatieprogramma in te zien als je er geen hebt en geeft hij je een aantal ideeën over hoe je de jouwe beter kunt maken als je dat wel hebt.

Redenen waarom maandelijkse geven goed is voor donateurs

Het is handig voor hen

Abonnementsmodellen zijn tegenwoordig overal te vinden en zelfs voordat diensten als Netflix een revolutie teweeg brachten in de manier waarop we consumeren en betalen voor zaken als TV, waren we gewend aan maandelijkse facturering. Het verschil is dat ze gewoon niet zo soepel of geautomatiseerd waren als vandaag de dag. Maandelijkse betalingen spreiden de kosten over een reeks maanden, waardoor ze beter te verdragen zijn voor het budget en mensen beter kunnen plannen.

Hetzelfde geldt voor het regelmatig geven. Het is gewoon handig om in liefdadigheid te geven aan organisaties als een begrotingspost, hebben het komen van een pay cheque, credit Ccard of recht uit hun bank. Krijg één belastingontvangst voor alle gevende of belastingontvangsten elke maand, hoe dan ook, maandelijkse gevende programma’s (moeten) het makkelijker maken voor hen om hun donaties in de gaten te houden.

Zij (zouden moeten) krijgen minder vragen, meer updates

Normaal gesproken, als iemand €240 aan een organisatie geeft in een jaar doen ze dat door middel van een of twee donaties (waarschijnlijk online…) en zouden ze worden gevraagd om te geven, online en offline, ongeveer 8 keer in een jaar (waarschijnlijk op de low-end…). Terwijl een maandelijkse donor die €20/maand (€240 per jaar) geeft, waarschijnlijk een of twee keer per jaar een extra gift zal worden gevraagd en, misschien, hun maandelijkse donatie een keer per jaar zal verhogen. Dat is 5 minder vragen in een jaar op zijn minst.

Dit zou meer tijd moeten laten voor hen om updates en rapporten te krijgen over de voortgang van het werk van de organisatie en wat hun reguliere donatie oplevert. Minder verzoeken om te geven, zoals ze al geven, en meer updates over het verschil dat ze maken. Dat is een goede zaak voor donoren. En goede dingen voor donateurs zijn goede dingen voor jou.

Zij (moeten) een speciale behandeling krijgen

Veel van deze nieuwere, merkgebonden maandelijkse programma’s bieden een aantal stimulansen om deel te nemen – vaak overeenkomende fondsen voor hun eerste x donaties of zelfs een volledig jaar van de steun. Maar ze zullen ook speciale, maandelijkse donateurs ontvangen, zoals aangepaste rapporten, toegang voor insiders en zelfs enkele geschenken of premies zoals koffiemokken en t-shirts.

Deze ‘insider’ behandeling kan nog verder worden uitgebreid met voorkeurszitplaatsen bij evenementen of optredens, vroege toegang of kortingen voor registratie en speciale ervaringen zoals het ontmoeten van beroemdheden en hoogwaardigheidsbekleders (Let op: Zolang deze beloningen worden aangeboden als een bedankje, uit eigen vrije wil en niet als een quid-pro-quo ruil, en ongrijpbaar blijven of tegen een kleine materiële waarde zijn er geen juridische problemen). En hoewel deze extraatjes misschien leuk zijn voor de donateur, is het feit dat ze uitsluitend aan hen worden aangeboden het grootste punt. Wie houdt er niet van zich speciaal te voelen?

Ze kunnen een regelmatig, gecompliceerd effect hebben

Dit spreekt de meer ‘investeerder’-achtige donateurs aan, maar een regelmatige gift die over een langere periode wordt gedaan, stapelt zich op in termen van totale impact. Dit is weer een mooi pareltje van kindersponsoringsprogramma’s waarbij kindersponsors een kind kunnen zien opgroeien en zich in de loop van de tijd kunnen ontwikkelen, mede dankzij hun steun. Je kunt een koe kopen via een eenmalige eindejaarscadeaubon, maar elke maand een levensveranderende ingreep doen met een terugkerende donatie.

En voor nog meer toegewijde gevers zullen ze begrijpen dat hun regelmatige en voorspelbare steun organisaties in staat stelt om hun operaties te financieren en hun toekomstige geldstromen beter te voorspellen, wat leidt tot een betere algemene organisatie.

Lees ook: Waarom is het een goede zaak om de belasting digitaal te maken?

Comments are Disabled