Top 2 redenen om te beginnen met tuinieren

Tuinieren nodigt je uit om naar buiten te gaan, met andere tuiniers om te gaan en jouw eigen behoefte aan beweging, gezonde voeding en een mooie omgeving te regelen.

Als je in je bostuin aan het graven, slepen en oogsten bent, profiteren jouw fysieke kracht, de gezondheid van jouw hart, jouw gewicht, jouw slaap en jouw immuunsysteem ervan. En dat zijn slechts de fysiologische resultaten. Tuinieren kan ook cultiveren gevoelens van empowerment, verbinding, en creatieve rust.

Tuinieren kan helpen jouw geheugen te beschermen als je ouder wordt.

Artsen weten ook al enige tijd dat lichaamsbeweging het cognitieve functioneren in de hersenen verbetert. Er is enige discussie over de vraag of tuinieren alleen al genoeg is om cognitieve vaardigheden zoals het geheugen te beïnvloeden. Maar nieuw bewijs toont aan dat tuinieren de groei van de geheugengerelateerde zenuwen in de hersenen kan stimuleren.

Onderzoekers in Korea gaven 20 minuten tuinieren aan mensen die behandeld werden voor dementie in een ziekenhuis. Nadat de bewoners in groentetuinen hadden geharkt en geplant, ontdekten de onderzoekers verhoogde hoeveelheden van sommige zenuwgroeifactoren in de hersenen die met het geheugen verbonden zijn, zowel bij mannen als bij vrouwen.

In een onderzoek in 2014 vonden analisten dat tuinbouwtherapie – met behulp van tuinieren om de geestelijke gezondheid te verbeteren – een effectieve behandeling kan zijn voor mensen met dementie.

In Nederland en Noorwegen nemen mensen met dementie vaak deel aan baanbrekende Greencare-programma’s, waarbij ze een groot deel van de dag op boerderijen en in tuinen werken.

Buitenshuis tuinieren kan je lichaam helpen bij het bestrijden van ziektes

Je lijkt meer op een plant dan je denkt. Je lichaam is in staat tot fotosynthese – het proces waarbij planten hun eigen voedsel maken met behulp van zonlicht.

Je huid gebruikt zonlicht om een van de voedingsstoffen te maken die je nodig hebt: vitamine D. ResearchersTrusted Source schat dat een half uurtje in de zon tussen de 8.000 en 50.000 internationale eenheden (IE) vitamine D in je lichaam kan produceren, afhankelijk van hoeveel je kleding bedekt en de kleur van je huid.

Vitamine D is essentieel voor letterlijk honderden lichaamsfuncties – het versterken van je botten en je immuunsysteem zijn er maar twee van. StudieTrusted Source heeft ook aangetoond dat buiten in de zon zijn je risico’s kan helpen verlagen:

  • borstkanker
  • darmkanker
  • blaaskanker
  • prostaatkanker
  • non-Hodgkin’s lymfoom
  • multiple sclerose

Als jouw vitamine D-spiegels laag zijn, heb je een groter risico op het ontwikkelen van psoriasis flares, metabool syndroom (een prediabetes aandoening), type II-diabetes, en dementie, ook.

Al deze factoren moeten natuurlijk worden afgewogen tegen het risico op huidkanker door overmatige blootstelling aan de zonnestralen. Maar de wetenschap is duidelijk: een beetje zon in de tuin gaat heel ver in je lichaam.

Lees ook: Redenen om over te stappen naar een USB-wandcontactdoos

Reageren is niet mogelijk