Redenen waarom de Italiaanse keuken gezond is

Op de vraag wat het eerste gezondheidsgerelateerde woord is dat in je opkomt als de Italiaanse keuken wordt genoemd, is koolhydraten vaak het beste antwoord, misschien is kaas een goede tweede. In een maatschappij die voortdurend wordt gebombardeerd met gezondheidsbewuste ideeën en dieet/workout rages, hoe moet ik je er dan van overtuigen dat een keuken gebaseerd op pasta, brood en kaas heel gezond is? Is Italiaans eten gezond? Italië is een mediterraan land en veel studies die zijn uitgevoerd naar dergelijke diëten die in die regio van de wereld worden aangetroffen, hebben gezondheidsvoordelen aan het licht gebracht die variëren van een vermindering van het risico op kanker tot een langere levensduur.

Je kan hier een Italiaanse kerstpakket uitproberen!

Lees hieronder een aantal redenen waarom de Italiaanse keuken gezond is:

Minimaal bewerkt

Misschien wel de meest voor de hand liggende reden waarom de Italiaanse keuken goed voor je is, is omdat er in een traditioneel menu maar heel weinig ingrediënten verwerkt zijn. Pasta, brood, oliën en zelfs de zuivel blijken allemaal minimaal bewerkt te zijn. Natuurlijke granen en kwaliteitsoliën zijn essentieel voor kwaliteit Italiaans, maar laat je niet misleiden door restaurants die beweren “authentiek” te zijn en die gebruik maken van zwaar bewerkte bloem of pasta en oliën van lage kwaliteit.

Vers is de sleutel

In tegenstelling tot het aangepaste Amerikaans-Italiaanse menu dat nauwelijks lijkt op wat er in Italië te vinden is, bevatten authentieke menu’s een grote verscheidenheid aan vers fruit, groenten en vlees. Tomaten, spinazie, citrusvruchten, zeevruchten, uien en knoflook zijn de belangrijkste basisvoedingsmiddelen, en elk daarvan biedt overvloedige gezondheidsvoordelen, variërend van vitamine A en C tot gezonde omega-3 vetzuren.

Antioxidanten

Talrijke studies hebben overtuigende ondersteuning gevonden dat een Italiaans dieet helpt het metabolisme van het lichaam te versnellen en het te helpen ontgiften. Antioxidanten zoals lycopeen, vitamine A, C en E, selenium, bètacaroteen en luteïne zijn allemaal goed voor jou en helpen bij het verwijderen van vrije radicalendeeltjes uit het lichaam die weefsels beschadigen en in verband kunnen worden gebracht met kanker.

Gezondheid van het hart

Zeevruchten en olijfolie zijn twee van de essentiële ingrediënten die in de Italiaanse keuken worden gebruikt, en beide zijn zeer bevorderlijk voor de gezondheid van het hart. Gezonde, onverzadigde vetten, een gezond cholesterolgehalte en omega-3-vetzuren zijn essentieel voor het behoud van een gezond hart.

Lees ook: Alles wat je moet weten over Diamond Painting

Comments are Disabled